Piraten en kanonskogels

12 november 2020

Hoe komt het dat het bankje van de ene leerling binnenin mooi oogt en een ander bankje precies net een storm heeft doorstaan ? Waarom kan het gerei van een kast er de ene keer wel goed in en de andere keer niet ?
Wel de piraten van honderden jaren geleden leren ons het antwoord! Met een schoenendozendeksel als boot, een piratenvlag, een stoere piratennaam, een doosje met een hoge boord en eentje met een lage boord en 85 knikkers gaan we aan de slag.

De kinderen worden uitgedaagd om zoveel mogelijk knikkers in een kist te stapelen. Ze ervaren dat verschillende stapelwijzen verschillende resultaten opleveren. Ze ontdekken ook de beste manier van stapelen. Precies die die je moet gebruiken om alle gerei in de bank er netjes en ordelijk in te krijgen!

We leren goed samen te werken. Eerst moesten we nog eens goed nadenken en aan elkaar vertellen wat het probleem nu precies is. We ondervinden ook dat je best in stapjes werkt. Soms kunnen we al wat voorspellen hoe het lopen zal. Met de hulpvraagjes van juf en de nadenkertjes die ze geeft, slagen enkele groepjes er in om de 85 knikkers te stapelen. Knap werk!

 

 

Laat een reactie achter
verwendagVeilig de straat over!

Laat jouw reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.